بازاریابی، فروش و تبلیغات

چیستی و چرایی محتوا! بخش دوم

در بخش اول از محتوا و چیستی آن! مقدماتی ارائه کردم. در ادامه مبحث به نکات کلیدی و ارزشمندی از محتوا در کسب و کارها و بازاریابی دیجیتال محور می پردازم. از شما مخاطب ارجمند درخواست می کنم ضمن مطالعه این مبحث با ارائه نظرات خود باعث پربارشدن این موضوع شوید.

انواع محتوا

  • محتوای تالیفی: این محتوا نتیجه جمع‌آوری اطلاعات و دانش‌های منتشر شده قبلی و اصطلاحاً تالیف می‌باشد. در این حالت تولید کننده محتوا، مطالب را بر اساس موضوع خاص جستجو می‌کند، آنها را بررسی و مطالعه می‌کند و از تدوین آنها با یکدیگر، محتوای جدیدی ارائه می‌کند. معمولاً این محتوا با موارد جدیدی همراه نیست و اصولاً دارای شباهت‌های زیادی با محتواهای دیگر است. این محتوا در رنکینگ سایت‌ها تاثیر گذار هستند اما در جذب مخاطب و ایجاد یک هویت منحصر به فرد تاثیر خاصی نخواهند گذاشت. فراوش نکنیم محتوایی که در نتیجه ترجمه متون خارجی تولید می‌شوند نیز از همین دسته‌اند و محتوای ناب نیستند.
  • محتوای ناب: این گونه محتوا مواردی است که تکرار شده نیستند و در گذشته عین آنها ارائه نگردیده است. اصولاً محتواهایی که نتیجه تغییر یک دانش فنی یا توسعه علم هستند از این نوع محتوا می‌باشند. مقالات علمی حاصل از پژوهش یا آموزش یک موضوع تازه نمونه‌های دیگر هستند. این محتواها تولید بسیار دشواری دارند و ارزش محتوایی آنها در وفادارسازی مخاطب بسیار زیاد است. محتواهایی هم که با موضوعات تازه‌ای تولید می‌شوند می‌توانند در این دسته‌بندی قرار گیرند. برای مثال موضوع نام یک برند و وظایف آن در مسئولیت‌های اجتماعی یک نوع محتوای ناب است. کمپین‌های تبلیغاتی نیز که بر پایه یک ایده یا ساختار جدید مطرح می‌شوند از همین دسته هستند.
  • محتوای فردمحور: این نوع نوشته‌ها بیشتر نتیجه دریافت‌های فردی یا سازمانی هستند و تحت تاثیر نگرش‌ها و دانش تولیدکنندگان آن‌ها قرار دارند. زمانیکه یک نویسنده در موضوعی، برداشت شخصی خود را می‌نویسد (به این محتوا، جستار نیز می‌گویند) و تمام مسئولیت‌های آن را بر عهده می‌گیرد در واقع محتوای فردمحور ایجاد نموده است. فراموش نکنیم که این محتوا به نوعی محتوای ناب است. با این تفاوت که محتوا بر اساس نیاز‌ها و احساسات نویسنده نوشته شده است و گاهاً مخاطب خاصی ندارد. بلاگ‌های شخصی از این دسته از محتوا هستند.

 

در بخش های بعدی این موضوع به  تکنیک های تولید و انتشار محتوا خواهم پرداخت. همراه من در این مبحث ارزشمند در تجارت الکترونیک و بازاریابی محتوا باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا