بازاریابی، فروش و تبلیغات

نقش‌ها و وظایف تبلیغات

نقش‌ها و وظایف تبلیغات
مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تاثیر و نتایج حاصل از تبلیغات

تبلیغات بر خلاف تصور عموم مردم که به آن دید تخصصی ندارند، عاملی است برای افزایش فروش؛ در صورتیکه تبلیغات در گذشته وظیفه افزایش آگاهی داشت اما امروز تبلیغات به عنوان یکی از زیر شاخه‌های بازاریابی، وظایف سخت‌تر و سنگین‌تری را برعهده دارد. به طور خلاصه از یک تبلیغات موثر و مفید این انتظارات وجود دارد:

  • ایجاد ارتباط ذهنی با مخاطبین خاص یا عام تا با تبلیغات‌دهنده آشنا شوند (نقش آگاهی‌دهنده)
  • ایجاد رابطه قلبی و عاطفی و حتی ارتباط منطقی با مشتریان (نقش اعتماد سازی)
  • ایجاد و ارائه پاسخ‌های قانع کننده برای پذیرش کالا یا خدمت (نقش ایجاد اطمینان)
  • ایجاد آشنایی و امنیت برای برقراری اعتماد (نقش اعتماد سازی)
  • ایجاد آگاهی در مخاطب نسبت به نیازهایی که دارد (نقش آگاه‌سازی)
  • ایجاد یک پل ارتباطی دائمی و پیوند محکم در طول زمان (نقش وفادار سازی)
  • معرفی واقعی مزیت‌ها و شناساندن ارزش‌‌ها (نقش اعتبارسازی)

این‌ها تنها بخشی از انتظارات ما از تبلیغات است که فرآیندها و برنامه‌های تبلیغاتی برای راندمان بالا و دست‌یابی بیشتر به هرکدام از نقش‌ها در هر مرحله روی یکی از این نقش‌ها متمرکز می‌شود و البته گاهی تمرکز بر روی یکی از نقش‌ها بر روی ایجاد نتایج حاصل از نقش‌های دیگر هم تاثیر مثبت و قطعی خواهد گذاشت. برای مثال اگر تبلیغات بتواند برای فرد اعتبار ایجاد کند، مسلماً بر روی ایجاد اعتماد هم اثر خواهد گذاشت، چون مردم به افرادی که دارای اعتبار و ارزش اجتماعی هستند، راحت‌تر اعتماد می‌کنند. به همین دلیل نمی‌شود تاثیر تبلیغات را در زمینه‌های روشن و مشخصی تفکیک کرد. تبلیغات در مسیر پنج‌گانه فروش (ارائه شده توسط پدر بازاریابی: فیلیپ کاتلر) بر روی چهار مرحله اثر می گذارد و این چهار مرحله را مقابل چشمان مصرف‌کننده به نمایش می گذارد.

تبلیغات بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:

  •     تبلیغات اطلاع‌رسان: که اصولأ در مراحل اولیه تولید و ورود به بازار به کار میرود، و هدف شناخت تقاضای اولیه است.
  •     تبلیغات ترغیب کننده: این نوع تبلیغ زمانی کاربرد دارد که هدف از تبلیغات و اطلاع رسانی مقایسه باشد بین عملکرد دو یا چندکالا . این تبلیغات بیشتر تخصصی است  و به آن رقابت موثر نیز می گوئیم.
  •     تبلیغات یادآوری: مصرف کننده را وادار به تفکر در مورد کالا یا خدمات می‌نماید، به نوعی ایجاد تصویر ذهنی ثابت در ذهن مخاطب

همیشه تبلیغات را با افزایش میزان فروش مورد سنجش قرار ندهید. تصور کنید شما حجم ارائه‌ی خدمت یا محصول محدودی دارید. محدودیت بر ثر قانن و یا توان ارائه. زمانیکه رکود اتفاق افتد یا حتی مشتریان به دلایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یا غیره ریزش کنند، افرادی موفق‌تر هستند که با استفاده از برناه‌های بازاریابی علمی و تبلیغات اثربخش، اعتبار بیشتری به دست آورده باشند. در شرایط بحران تمام برنامه‌ها و هزینه‌هایی که انجام شده است، باعث موفقیت و پایداری خواهند شد. بنابراین، همیشه برای افزایش فروش نباید تبلیغ کرد. تبلیغات برای ایجاد اعتبار یک نتیجه دیگر هم دارد که شاید برای برخی از مشاغل ارزشش از هر چیز دیگری بالاتر باشد. به خصوص در حوزه‌های خدماتی، اگر تبلیغات اعتماد و اعتبار ایجاد کند، مشتریان علاوه بر اینکه حاضر به پرداخت هزینه‌های بیشتری هستند، به شما این فرصت را می‌دهند تا سفارشات و عقد قراردادهای خود را سریعتر و با هدر رفت کمتر انرژی انجام دهید. اعتماد باعث می‌شود تا مشتری هنگام مراجعه کمتر شما را سوال پیچ کند و در خیلی از زمینه‌ها به شما اعتماد می‌کند و به شما اختیارات بیشتری خواهد داد. مسلماً کار کردن در چنین شرایط آسوده‌تر و پرثمرتر خواهد بود.

پانوشت:

اعتماد: به خاطر اعتماد است که خریدار از فروشنده کالایی می خرد و فروشنده می تواند به پرداخت توسط خریدار اطمینان داشته باشد

اعتبار: پشتوانه‌ای است که نشا‌دهنده توانمندی است و بر اساس آن اعتماد به وجود می‌آید. بر اساس اعتبار یک فرد، مشتری خریدهای خود را در سطح کلان انجام می‌دهد و حتی اعتماد می‌کند و پیش‌پرداخت ارائه می‌کند. اعتبار باعث می‌شود تا در بازار، خیلی از مشتریان بدون حتی عقد قرارداد قانونی و رسمی، معامله را انجام دهند و اطمینان و اعتماد کامل داشته باشند.

 

در سال ۱۹۳۱ مدیرعامل کوکاکولا (وودروف WOODRUFF )صحنه را برای رشد عظیم کوکا آماده کرد و هدف بازاریابی خود را قراردادن «کوکاکولا دردسترس هرکس که خواهان آن است» اعلام کرد. این نمونه یکی از مثالهای کلاسیک برای ترکیب عناصر رفتاری بازاریابی با تاثیرات روانی تبلیغات است. این سوال که »هدف تبلیغاتی شما چیست؟« هزاران بار به وسیله کسانی که تبلیغات را می آفرینند یا آن را تایید می کنند پرسیده شده و بازهم پرسیده خواهدشد و وظیفه تبلیغات اجرای این پاسخ هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =