بازاریابی، فروش و تبلیغات

همه چیز درباره بریف

بریف-تبلیغاتی-چیست؟
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بریف توضیحاتی مکتوب، اساسی و چکیده درباره یک پروژه  است که در حقیقت، صورت مساله را با تمام جزئیات ممکن (اما مختصر) تشریح می‌کند و به عبارتی یک Pre-Branding خلاصه شده است که همه عناصر لازم و مورد نیاز برای تدوین استراتژی های ارتباطی را توصیف می کند.

پروژه بریف شده ممکن است یک برنامه بازاریابی و فروش باشد، یا برندینگ و یا یک برنامه تبلیغاتی. برف می تواند منجر به برنامه های تبلیغاتی خلاق یا برنامه های بازاریابی و فروش شود. مهم این است که بریف نوشته شده هدفمند باشد و اطلاعات ثبت شده دقیق باشد. هر چه میزان این صحت این مکتوب بیشتر باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر است.

زمانیکه بریف برای برنامه های تبلیغاتی نوشته می شود، اصولا مطالب یا بر اساس مطالعات دقیق و حاصل از تحقیقات بازار است و یا اینکه بر اساس انگاشته های کارفرما است. در حالت دوم مشکلات فاوانی وجود دارد و به همین دلیل در شرکت ها و مجموعه های مجری قدرتمند اصولاً بریف نویسی تنها بر اساس خواسته های اولیه مشخص شده توسط کارفرما تهیه نمی شود، بلکه سعی می شود تا تمامی جوانب درنظر گرفته شود. گاهی مواقع جلسات بریف به تصمیمات عجیبی ختم می شود، از جمله بازگشت کارفرما به مجموعه خود و ایجاد تغییرات اساسی در زیرساخت های مدیریتی و اجرایی تا بتواند مجدداً به نقطه بریف نویسی برگردد.

یک بریف تاثیرگزار و سودمند به خصوص در برنامه های برندینگ شامل اطلاعات زیادی است که می توان به این موارد به عنوان نمونه اشاره کرد: ویژگی های رفتاریروان شناختی، جغرافیایی و موارد دیگر از مخاطبان و مشتریان، مزیت های رقابتی و اولویت های محصول یا برند، زمان انجام برنامه های تبلیغاتی، میزان سرمایه و توانایی مالی مجموه/کارفرما، هدف از برندینگ، قابلیت های ارتباطی موجود در علامت تجاری و جایگاهی که در حال حاضر دارد و …

یک بریف به جهت انجام تبلیغات نیز باید حداقل شامل مواردی مانند مزیت های رقابتی، میزان بودجه در دسترس، ویژگی های اولیه مخاطبان باشد تا مجری بتواند بر اساس این اطلاعات نسبت به انتخاب رسانه، زمان انجام تبلیغات و انتخاب پیام اقدام نماید و بر اساس همین بریف تهیه شده بتواند کپی رایت قدرتمندی ایجاد کند و به هدف برسد. یکی از مواردی که توسط مجریان و تیم های خلاق و مشاوران در تبلیغات مورد توجه قرار میگیرد چرخه عمر یک سازمان است. این موضوع می تواند برنامه های تدوین شده یا در حال تدوین را تغییر دهد. فراموش نکنیم تبلیغات یه برند یا محصول که در مرحله ورود به بازار است، تفاوت زیادی با مرحله توسعه و ثبات دارد.

خلاصه آنکه نسبت به نوشتن و تنظیم بریف بی توجه نباشید و بدانید که یکی از ارکان اصلی و اولین قدم در اجرای سودمند و موثر برنامه های شماست.

هدف از بریف اشتراک دیدگاه بین سازمان کارفرما و مجموعه ذینفعان پروژه به همراه اعضای آتلیه طراحی در رابطه با مهمترین مسائل پروژه است.

بریف های موجود در ایجاد یک برنامه تبلیغات یا برند به ترتیب انجام شامل سه نوع زیر هستند:

  • بریف استراتژی ارتباطی برند  (Brand Communication Strategy)  یا استراتژی پیام (به اختصار MSB)
  • بریف مشتری(Client Brief)
  • بریف خلاق(Creative Brief)

بریف استراتژی برند یا بریف استراتژی ارتباطی برند، توسط صاحب برند یا مدیر ارشد برند تنظیم شده و مکتوب می شود و در واقع چیزی است که بر اساس دانش یا خواسته های خود تدوین می کند و سازمان خود را با آن همراستا می داند. اصولاً این بریف چیزی است که بر اساس آن آژانس تبلیغاتی با چند و چون کار آشنا می شود و آنرا به چالش می کشد تا بتواند بریف مشتری را تنظیم کند.

بریف مشتری، بریفی است که اصولاً توسط مشاوران یا مجریان (آژانس های تبلیغاتی) و بر اساس اطلاعات بریف قبل تدوین می شود. مواردی هستند که مجری هنگام تدوین از کارفرما می پرسد تا بتواند کار خود را بهتر انجام بدهد و این موارد ممکن است در بریف قبل در نظر گرفته نشده باشد و به همین دلیل است که اصولاً جلسات بریف اولیه به صورت حضوری برقرار می شود تا کا دقیق تر انجام گیرد.

در نهایت، بریف خلاق چیزی است که بر اساس موارد قبلی تهیه می شود و به تیم خلاق و اجرا داده می شود تا بتوانند بر اساس آن ایده پردازی نمایند و خروجی مشخصی را به دست آورند.

بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارفرماها بریف های اولیه مدونی ندارند و این یک چالش بزرگ برای مجریان و مشاوران است، چراکه مجبور می شوند تا جلسات متعدد را برگزار کنند تا بتوانند به بریف مشخصی برسند، حال آنکه این جلسات ملزم به صرف وقت و هزینه برای مجری است و حتی بسیاری از این جلسات ممکن است ادامه پیدا نکند. بنابراین آژانس ها یا افراد خلاق و ایده پرداز مجبور هستند تا بریف ارتباطی برند را از طریق فرم هایی که تنظیم نموده اند از کارفرما دریافت کنند که ممکن است مشمول هزینه هم باشد.

مشاوران بازاریابی و تبلیغات افرادی هستند که می توانند این فاصله را از بین ببرند و مسئولیت تنظیم بریف را بر عهده بگیرند. این بریف ها می تواند باعث کاهش خطای شکست در برنامه های برندسازی و تبلیغات گردند.

برخی سوالاتی که در بریف استراتژی پیام پاسخ داده می شوند شامل موارد زیر است:

  1. این برند برای فروش به چه کسانی است؟ (Target)
  2. این برند چه «مزیتی» را می فروشد؟ (Benefit)
  3. چرا باید مردم آن را باور کنند؟ (RTB)
  4. دقیقا چه چیزی از ابزارهای ارتباطی (تبلیغات و…) می خواهیم؟ (Strategy)
  5. انتظار داریم مردم چه واکنشی نسبت به آن انجام دهند؟ (Response)
  6. این برند می خواهد مردم چه احساسی نسبت به آن داشته باشند؟ (Brand Image / Associations)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − پنج =