بازاریابی، فروش و تبلیغات

آمیخته بازاریابی در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری برنامه ریزی مبتنی بر آمیخته بازاریابی داشته باشد

آمیخته بازاریابی را در مقاله ای مورد تحلیل قراردادم و مقدماتی عرض کردم. اما این آمیخته بازاریابی برای هر پیشه ای متغیر است و علت آن هم تفاوت در نوع خدمت یا کالای ارایه شده است. حتی یک قدم جلوتر برویم، نوع جامعه و مخاطب هم می تواند این آمیخته را تغییر دهد. شاید تا به حال این مطلب را نشنیده باشید. ولی من به جدّ معتقد هستم که مخاطب و جامعه هم می تواد آمیخته بازاریابی را تغییر دهد. نه اینکه این آمیخته برای افزایش رضایت مشتریان یا مخاطبان و جذب انهاست، و نتیجه اس موفقیت در کسب سهم بیشتری از بازار است؟

صنعت گردشگری نیز مستثنی نیست و برای موفقیت در این حوزه باید برنامه ریزی مبتنی بر آمیخته بازاریابی داشت. صحبت من در بخش قبلی اینجا مصداق پیدا می کند. اگر شما یک تولیدر هستید، یک آژانس مسافرتی هستید، یک ارائه دهنده خدمات میزبانی هستید یا در هر زمینه دیگری فعالیت می کنید، همگی در صنعت ارزشمند گردشگری هستید و آمیخته بازاریابی شما متفاوت است. حال یک آژانس مسافرتی را در نظر بگیرید. آمیخته بازاریابی این آژانس اگر در ایران باشد یادر یک کشور توسعه یافته غربی باشد، می تواد کاملاً متفاوت باشد. در هر صورت در این مقال در مورد صنعت گردشگری و آمیخته بازاریابی آن از دریچه یک صنعت ملی و دولتی گفتگو می کنیم. آمیخته بازاریابی در این صنعت از این عوامل تشکیل می شود:

Product: ترکیب خدمات و سرویسهایی است که گردشگری ارائه می دهد. در هر نوع فعالیت گردشگری این عنوان وجود دارد و قابل تعمق است. یک بخش عمده در کیفیت گردشگری کشورها مربوط به همین موضوع است. برنامه های اثربخش در حوزه ارائه خدمات و سرویس های متنوع، تخصصی و با کیفیت نتیجه ای بسیار ارزشمند خواهد داشت.

Placement: جایی است که مشتری قادر باشد در آن محصول عرضه شده را مصرف نماید یا دریافت کند. در یک میزبان، همان فضای میزبانی است؛ در یک آژانس، دفتر فروش است. نیروهای انسانی در این شاخه مورد بررسی قرار می گیرند و کشورهای موفق، در این حوزه تولید کننده دانش هستند. کشورهایی هستند که عامل اول را آنچنان در دسترس ندارند، ولی همین مورد توانسته است آن کمبود را جبران کند.

Promotion: ترفیع و ترویج، به همه سطوح ارتباطی با مشتری به منظور افزایش نتیجه فروش خدمات یا محصولات اشاره دارد. برنامه های ساخت ارتباطات، تبلیغات، برنامه های ارزشی برای افزایش رابطه عاطفی با مخاطب، همه در این مقوله مورد برسی قرار می گیرند.

Price: مشخص کردن قیمت خدمات یا سرویس ها از عملکردهای بازاریابی است. قیمت گذاری ها دربخشی از خدمات، مبتنی بر قوانین و یکسان سازی ها هستند و بخش دیگر به کیفیت و نوع سیاستگذاری های ارائه دهندگان وابسته است.قیمت گذاری در سطح بین المللی به شدت وابسته به سیاستگذاری های سیاسی و اقتصادی دولت ها می باشد.

People: مردم همان افرادی هستند که در صنعت گردشگری به مخاطبان بالقوه تبدیل می شوند. نوع رفتارهای آنها، یبک های زندگی، اعتقادات آنها و موارد مشابه بسیار تعیین کننده در موفقیت هستند. کارفرمایان در صنعت خدمات مهمترین امتیاز را دارند. برخی از افراد با نفوذ برای آژانس های مسافرتی، نقش کلیدی ایفا می کنند و گاهی یک ارتباط عاطفی و قوی با این افراد می تواند یک جامعه را به سمت ارائه کننده جذب کند. اما در سطح ملی این موضوع چگونه است؟

Partnership: ترکیبی از عوامل گوناگون مرتبط با موضوع سفر که بر هم تاثیرگذار هستند. برای مثال وجود مراکز تجاری، بازارهای بین المللی آزاد، مراکز تفریحی، خدمات درمانی در حوزه گردشگری سلامت و موارد دیگر هر کدام بر یکدیگر تاثیر گذار هستند و می توانند گردشگری یک کشور را رشد دهند.

Packaging: مشارکت مفهوم بسته بندی را پیش می آورد چندین سفر تحت یک قیمت فروخته می شود و همین سفر را با هیجان تر و ترغیب کننده میسازد.

Positioning: به جایگاهی که ارائه دهنده برای خود در بین مشتریان انتخاب می کند اشاره دارد. به آن چیزی که با آن شناخته می شود و زمینه ای که در آن فعالیت می کند.  بهترین جایگاه برای یک تور گردان بدست آوری بازار (بازارهای) هدف است.

Programing: اشاره به نمایش منظم خدمات دارد. به این که باید تداوم در برنامه ها وجود داشته باشد و مداوم در معرض دید باشد. اینکه سالی یک مرتبه برای موضعی مانند گردشگری سلامت همایشی برگزار شود و خدانگهدار تا سال دیگر، هیچ اتفاقی در این حوزه نخواهد افتاد. گردشگری ملی زمانی تغییر خواهد کرد که برنامه های پیوسته و مداوم داشته باشد.

صنعت گردشگری یک کشور زمانی موفق خواهد بود که در هر کدام از این عوامل برنامه ریزی منسجم و درست داشته باشد و بتواند هر کدام را به خوبی به مرحله اجرا درآورد. قصدم ارائه راهکار یا برنامه ملی برای این موارد نیست؛ ولیکن مطرح کردن برخی مسائل بی تاثیر نمی باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نه =

دکمه بازگشت به بالا