بازاریابی، فروش و تبلیغات

چیستی و چرایی محتوا! بخش چهارم (ارزش گذاری محتوا)

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مباحث تولید محتوا، ارزش‌گذاری آنهاست

ارزش‌گذاری محتوا:

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مباحث تولید محتوا، ارزش‌گذاری آنهاست. یک بعد از این ارزشگذاری درباره قیمت و ارزش ریالی است و بعد دیگر از نظر کارآیی و اثربخشی محتواست. این دو بعد ارزشی در بخش محتوا به طور شدید بر روی یکدیگر تاثیرگذار هستند. یک محتوای ثابت را در نظر بگیرید که در نوشته ها و مفاهیم کاملاً یکسان هستند و در دو شرایط مختلف از نظر ابزارآلات فنی تولید، ایجاد می‌شوند. مسلماً در حالتی که از ابزارهای تولید با کیفیت‌تر استفاده می‌شود، خروجی بهتری ایجاد خواهد شد و روی مخاطب تاثیر بهتری خواهد گذاشت. این نوع ارزش‌گذاری اصولاً به موارد فنی ارجاع داده می‌شود و ارزش‌گذاری در این بعد کار چنان پیچیده‌ای نیست. اما در بعد اثربخشی، یک فرآیند بسیار پیچیده حاکم است که نمی‌توان آنرا انکار کرد. در واقع گردویی را در نظر بگیرید که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و با نظارت دقیق باغبان رشد کرده و در زمان درست خود برداشت شده است. اما به دلیل نژاد پایه، گردوی به دست آمده دارای طعم خوبی نیست و در مقایسه با محصول دیگر درختان دارای اندازه کوچکتری است. محتوای ارزشی نیز همینگونه است. مغز یک محتوا، یعنی استراتژی و ایده تولید آن دارای ارزشی است که در بخش نرم‌افزاری محتوا ارزش‌گذاری می‌شود. این موضوع در هر نوعی از محتوا وجود دارد.

محتواهای مبتنی بر صفحات وب (متن تصویر) اگر به صورت تالیف و ناب باشند، کدام محتوا دارای ارزش بالاتری است؟ مسلماً محتوایی که برای مخاطب قابل فهم‌تر، به روز تر و در عین حال دارای نگارش بهتری باشد. ماخذ این محتوا نیز یک بخش نرم‌افزاری کلیدی است. محتوا توسط چه کسی و بر اساس کدام حد از صحت و درستی نوشته شده است. محتواهای علمی را تصور کنید. این محتوا یا واقعاً علمی هستند و یا شبه علم هستند. شبه علم مطالبی هستند که از روش ها و در ظاهر علمی ارائه می‌شوند درحالیکه در ذات خود به صورت علمی به‌دست نیامده‌اند. فرض کنید یک محتوا با این مفهوم بخوانید:

” بر اساس مطالعات علمی ثابت شده است که فلفل سیاه می‌تواند باعث تحریک مخاط دستگاه گوارش شود و به مرور در بدن انسان ایجاد سرطان نماید. دانشمندان با آزمایش بر روی موش‌های آزمایشگاهی این موضوع را ثابت کرده‌اند و درحال آزمایش بر روی گونه‌های دیگر جانوری هستند.”

این محتوا در ابتدای امر کاملاً علمی است و مخاطب به سادگی به آن اعتماد خواهد کرد. اما اگر این محتوا از طریق یک نشریه کاملاً علمی ارائه شود که تحت نظارت دانشمندان فعال در حوزه مورد نظر هستند، کاملاً علمی و مستند خواهد بود و مسلماً این مفهوم به این شکا ارائه میشد:

” دانشمندان دانشگاه ایندیانا پس از آزمایش بر وری ده هزار موش آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده اند که فلفل می‌تواند به عنوان یکی از مواد غذایی آسیب‌رسان به مخاط دستگاه گوارش مورد توجه قرار کیرد. نتایج به دست آمده در طول دوره آزمایش یک ساله بر دوی این تعدا از موش آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از آنها دچار زخم‌های قابل مشاهده در دستگاه گوارش خود هستند و از این تعداد ۳۵ مورد در مراحل انتهایی آزمون دچار غدد سرطانی در جداره‌های روده بزرگ خود شدند. (دانشگاه ایندیانا، گروه تحقیقاتی رومالیا، ۱۵ می ۲۰۱۸)”

بنابراین اینکه یک محتوا تا چه اندازه مورد واکاوی قرارگرفته است، از چه منبعی تامین شده است، با چه نگارشی تهیه شده یا با چه سطح کیفی نوشتاری تولید شده است، چقدر بر نیاز مخاطب منطبق است و تا چه اندازه نیازهای مخاطب را برآورده می کند، تنها برخی از عوامل تاثیر گذار در ارزش‌گذاری محتوا هستند.

زمانی که یک محتوا برای تهیه و تولید مورد توجه قرار می‌گیرد لازم است تا سوالات گوناگونی مطرح شود. برای مثال:

  • چرا این محتوا تولید شود؟
  • چه کسانی به این محتوا نیاز دارند؟
  • این محتوا باید چه ویژگی داشته باشد تا مخاطب آنرا ببیند؟
  • این محتوا با چه روشی تولید شود؟
  • مدت عمر (مدت زمان اعتبار) این محتوا چه قدر است؟
  • چه چیزی بر اعتبار این محتوا تاثیر می گذارد؟
  • این محتوا کدام نیازهای مخاطب را برطرف می‌کند؟
  • آیا این محتوا قبلاً تولید شده است؟ و چگونه بوده‌اند؟

این نوع پرسشگری‌ها تولید کننده را به سمت و سویی می‌برد که ناخودآگاه محتوا را دارای ارزش بیشتری می‌کند و در واقع تولید محتوا را هدفمند می‌کند. استراتژی تولید محتوا به همین مورد اشاره دارد. برای تولید محتوا باید استراتژی مشخصی داشت. در یک استراتژی مناسب و کارآمد، حتی زمان انتشار  و نحوه انتشار محتوا نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این نوع نگرش‌ها مواردی مانند کپی‌رایتینگ، ماهیت‌سنجی محتوا، رسانه و موارد دیگر مطرح می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 11 =

دکمه بازگشت به بالا