برند و برندسازی

وفاداری به برند و عشق به برند

وفاداری به برند و عشق به برند، تفکیک دو مفهوم ارزشمند در برندسازی
مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه

وفاداری به برند و عشق به برند، تفکیک دو مفهوم ارزشمند در برندسازی

برند یک انسان زنده و با شخصیت و هویت است. این به این مفهوم است که مشتریان و مخاطبان رفتارهای متقابلی نشان می‌دهند که منطبق با یک انسان است. هدف برندسازی ایجاد این ارتباطات بین برند و مخاطبان از نوع ارتباطات انسانی است. به همین دلیل وقتی فردی نسبت به فرد دیگری احساس و ارتباط پیدا می‌کند، سعی می کند این ارتباط را نگهداری کند. ارتباط بین انسان‌ها دوطرفه و تعاملی است. بنابراین برند نیز باید برای حفظ این ارتباط تلاش کند و برنامه‌ریزی داشته باشد. این ارتباط باعث می‌شود تا مشتری خریدهای خود را تکرار کند و برند را به دیگران معرفی کند، درست همانگونه که ارتباطش با دوستانش را به دیگران اطلاع می‌دهد. تصور کنید می‌خواهید یک موبایل بخرید و صحبت در بین دوستان یا خانواده باز می‌شود. یکی از اعضا حتماً یکی از این جملات را به شما خواهد گفت:

۱- مواظب باش فلان برند نخری

۲- سامسونگ سرعت و تصویرش خیلی خوبه ولی زیادی نازک نارنجیه و باید مواظبش باشی، وگرنه هیچ عیبی نداره.

۳- اگر خواستی بخری حتما مدل g4 ال جی هم ببین. تعریف خیلی شنیدم. یکی از دوستام داره و خیلی راضیه.

این جملات همان نقش سفیرگونه‌ای است که مشتری در اثر برداشت‌های ذهنی خودش از برند، انجام می‌دهد. هرگاه این نوع ارتباط باعث شود که مشتری برند را به دیگران معرفی کند و یا خودش مجدداً خرید کند می‌گوئیم مشتری وفادار شده است. این وفاداری سطوح مختلفی داره و درک هر شخص بستگی به عمق ارتباطش، شکل میگیره. اما اگر برند به عنوان یک انسان بتواند به شکلی رفتار کنه که مشتری بیش از حد احساساتی بشه و مشتری حاضر باشه برای دفاع از برند و عتبارش با دیگران گریبانگیر بشه، یعنی عاشق برند هست. حتماً شنیدید: استقلالیا، لیلی‌پوتی‌ها، ردبولیا و …

برند با ایجاد تصویر ذهنی موفق، برای خودش طرفدار و در مرحله بعد عاشق و سینه‌چاک جمع می‌کنه. یکی از پارامترهای سنجش موفقیت برندها همین حجم و نوع ارتباطات مشتریان با برند هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =