بازاریابی، فروش و تبلیغات

وایرال ویدئو، یک ابزار تبلیغاتی خوب یا بد؟

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

وایرال ویدئو یا ویدئوی ویروسی به مبحثی اشاره می کند که امروزه جایگاه خود را به عنوان یک روش تبلیغاتی باز کرده است. به لطف وجود تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی امروزه هر کسی می تواند به این کار اقدام کند.

وایرال ویدئو یک فیلم کوتاه است که بر اساس توجهات و علایق عمومی تولید می شود و به سرعت در فضاهای مجازی و اینترنت پخش می شود. اینکه چه نوع فیلمی تولید شود به شدت وابسته به نوع احساسات و همچنین فرهنگ اجتماع هدف وابسته است. ممکن است یک وایرال ویدئو در یک جامعه به سرعت پخش شود ولی در جامعه ای دیگر مورد انتقاد و پس زدگی قرار گیرد. اما یک وایرال ویدئو به عنوان ابزار تبلیغاتی به همان اندازه که می تواند باعث موفقیت شود، با ریسک منفی هم همراه است و می تواند نتایج جبران ناپذیری را به بار آورد.

عوامل مختلفی در یک وایرال ویدئو موفق تاثیر دارند، از جمله:

۱- کیفیت تولید وایرال ویدئو

۲- میزان حس صمیمیت که باعث ایجاد ارتباط با مخاطب می شود

۳- میزان همراه بودن با ذهنیت های موجود در جامعه که بتواند ذهن مخاطب را درگیر خود کند. در واقع جامعه باید آماده پذیرش باشد. اگر این پذیرش اتفاق افتد، انتشار نیز توسط افراد صورت می پذیرد. به همین دلیل اکثر وایرال ویدئو ها حول شادی و نشاط می چرخد و یا نقد کردن یک اتفاق عمومی.

۴- مدت زمان به کار رفته مناسب با پیام یا اتفاقی که در احساس مخاطب قرار است رخ دهد

۵- هدف گذاری وایرال ویدئو به جهت انتشار نه انجام فرآیندهای فروش و بازاریابی. اگر فیلمی صرفاً به جهت فروش تولید میشود دیگر شرایط وایرال را نخواهد داشت و بیشتر یک فیلم تبلیغاتی است نه وایرال!

۶- وایرال ویدئو باید خلاقیت و نبوغ داشته باشد در غیر اینصورت به دلیل تکراری بودن از کارزار حذف خواهد شد

۷- انتشار به موقع

در واقع شاید ویدئو های منتشر شده در شبکه های مجازی را بتوان در دسته های زیر قرار داد:

۱- وایرال ویدئو:  که عموماً حول انتشار می چرخند و موضوعات مختلف و بیشتر غیر تجاری دارند. مانند مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره

۲- وایرال ویدئو تجاری (برند): این دسته ویدئوهای ویروسی هستند که هدف پنهان یا آشکار آنها تبلیغات برای بازاریابی، فروش و افزایش سهم ذهنی برند است

۳- ویدئوهای آموزشی

۴- ویدئوهای مستندگونه و خبری

۵- ویدئوهای صرفاً تبلیغاتی و تجاری:  که از این دست می توان فیلمهای صنعتی و فیلم های تبلیغاتی مورد استفاده در کمپین ها را مثال زد

معیار اینکه بتوان ویدئوهای عمومی را از وایرال تفکیک داد میزان انتشار آنها در بین عموم است. البته این مورد معیار عددی خاصی ندارد و منوط به انتشار در بازه زمانی یک الی سه روز دارد و میزان انتشار بعد از آن نمی تواند یک ویدئو را به عنوان ویدئو وایرال مطرح کند. یک ویدئوی با هدف تبلیغاتی اگر به سرعت منتشر نشود از دسته پنجم است اما اگر بتواند به سرعت منتشر شود از دسته دوم خواهد بود. یعنی یک ویدئو با هدف تبلیغات و تجارت که به شکل ویروس منتشر شده است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهارده =