بازاریابی، فروش و تبلیغات

چیستی و چرایی محتوا! بخش اول

چستی و چرایی محتوا
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

محتوا بخش کلیدی در موفقیت بازاریابی‌محتوا و تجارت دیجیتال است که متاسفانه مورد بی‌توجهی یا بد توجهی صاحبان سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

بر اساس آمار به دست آمده، تنها ۴۱% از تمامی بازاریابان اینترنتی و صاحبان تجارت‌های اینترنتی به مساله محتوا اهمیت می‌دهند و برنامه‌ریزی منظم و دقیقی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوایی موفق دارند. علاوه بر این آمارها نشان می‌دهد که تنها ۲۰ % از محتواهای ایجاد شده در زمینه تجارت‌های B2C و ۵۰% از محتواهای ایجاد شده در زمینه تجارت‌های B2B محتواهای مفیدی هستند که موجب می‌شوند کاربران با آنها تعامل برقرار نمایند. این مساله نشان‌دهنده آن است که وقت و انرژی‌های بسیاری صرف ایجاد محتواهایی می ‌شود که سود حاصل از آنها برای تولیدکنندگان این محتواها و وب سایت‌های مربوطه، صفر می‌باشد. افراد زیادی به سمت این عرصه جذب شده‌اند بدون اینکه هیچ دانش و برنامه علمی برای تولید محتوای مفید و اثربخش داشته باشند. در این زمان طبیعی است که فالشگرامرها و تبلیغات زرد رشد می‌کنند.

تولید محتوا تا حد زیادی به رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شود وابسته است. اینکه محتوا برای رسانه‌ای مانند صفحات وب تولید می‌شود و یا درج در شبکه‌های اجتماعی به طور کلی تمام رویه‌ها را تغییر می‌دهد. زمانیکه یک محتوا برای صفحات وب تولید می‌شود لازم است تا موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد برای مثال دانسیته یا مقدار تمرکز کلمه کلیدی مورد نظر برای سئو در عنوان، اسنیپ صفحه محتوا و پاراگراف اول، نوع استفاده ازکلمه کلیدی، جذابیت محتوا، تاثیرگذار بودن تیتر محتوا (وابسته به کپی رایتینگ است)، توضیحات صفحه انتشار، تصاویر درج شده، سئو و نام‌گذاری تصاویر، کیفیت و حجم تصاویر، استفاده از ویدئو در صورت لزوم در متن، لینک‌های داخلی ارائه شده در متن، تعداد کلمات متن، نوع نوشتار و قابلیت درک آن، نکات فنی در خوانا بودن یک محتوا و موارد دیگر.

محتوایی که در اینستاگرام منتشر می‌شود، تمرکز بر تصویر دارد و این ناشی از ماهیت کاربری اینستاگرام است و نکته‌های محتوایی آن متفاوت از صفحات وب است. استفاده به جه از پانوشت‌ها، استفاده هوشمندانه از هشتگ‌ها و موارد دیگر.

اما به طور کلی روند تولید محتوا را بر اساس استراتژی‌های بازاریابی محتوا طرح‌ریزی می‌کنند. یعنی مسئول محتوا بر اساس هدفگذاری، شیوه‌نامه تولید محتوا و هویت‌دیداری و شنیداری موجود (در ساختارهای برند) کار را انجام می‌دهد و همه تلاش خود را می‌کند تا به طور موازی و با در نظر گرفتن هم افزایی با سیاستگذاری‌های فروش و بازاریابی دیجیتال فعالیت‌های خود را انجام دهد.

بر اساس ارزش‌ها و نوع تاثیرگزاری محتوا دارای اهداف عام و خاص هستند. زمانیکه یک محتوا بدون وجود استراتژی تولید می‌شود در واقع محتوای عام است و این محتوا بیشتر باعث ایجاد فعالیت در سایت یا رسانه هدف می‌شود و مخاطبخاصی ندارد و همچنین پیام خاصی را القا نمی‌کند و در واقع سری از هر کجایی است و نتیجه آن هرچه پیش آید، خوش آید است. اما محتوای خاص بر اساس برنامه‌های از پیش تدوین شده تولید می‌شود. برای مثال اگر محتوایی برای کودک تولید می‌شود و ماموریت رسانه ارائه خدمات داستانی به کودکان است، مسلماً محتوای پادکست گونه یا تصویر محور با توجه به رده سنی معین و با نوع انیمه یا تصویرسازی ویژه رسانه، مفهوم تولید محتوای خاص دارد ولی اگر این محتوا نتیجه نگارش و تولید دلی باشد و ساختار معینی بر اساس رده سنی یا جایگاه ذهنی کودکان نداشته باشد، مصداق محتوای عام است.

در کل برای تولید محتوا از تکنیک‌ها یا روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. این روش‌ها باعث می‌شود تا محتوا به روشی اشتباه تقسیم‌بندی شود در حالیکه انواع محتوا دارای دسته‌بندی متفاوتی است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 3 =