بازاریابی، فروش و تبلیغات

چیستی و چرایی محتوا! بخش سوم (تکنیک های تولید و انتشار محتوا)

چستی و چرایی محتوا
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چستی و چرایی محتوا

در بخش دوم محتوا و چیستی آن! مطالب را جلو بردیم و انواع محتوا را دسته بندی کردیم. این دسته بندی موردی رسمی نیست، بلکه یک دسته بندی است که من بر اساس دانش و تجربیات شخصی به آن رسیده ام و ممکن است از دیدگاه برخی متخصصان قابل قبول نباشد. علی ایّ حال در شکل گیری انسجام در محتوا کارآمد است.

در ادامه مبحث محتوا و چیستی آن! همراه باشید:

 تکنیک های تولید و انتشار محتوا

  • متن محور: این نوع محتوا اصولاً فاقد هرگونه تصویر، جدول آماری یا هر گرافیک دیگری هستند و به صورت متن صرف ارائه می‌شوند. متون سخنرانی از این نوع هستند. این محتوا مخاطب خاص و ویژه دارد و حجم ارائه آنها در بستر وب بسیار اندک است، هرچند این موضوع دلیل بر کم اهمیتی آنها نیست و بالعکس ممکن است، محتواهایی بسیار با ارزش باشند. اکثر محتواهای ناب در علوم انسانی که بدون تصویر ارائه می‌شوند از این نوع محتواها می‌باشند. نمونه بارز این نوع محتوا توئیت‌ها و نظرات در انجمن‌ها هستند.
  • تصویر محور
    • تصویر عام: محتواهایی هستند که به صئرت عمومی ارائه می‌شوند. شخصی از یک رویداد ر سفر خود تصویری منتشر می‌کند. یک متخصص تصاویر انجام پروژه ای را منتشر می‌کند. پورتفولیوها (نمونه کار) نمونه‌ای شناخته شده از این نوع محتواها هستند.
    • تصویر خاص: این تصاویر با وسواس و دقت خاصی تهیه شده‌اند تا مفهوم معلومی را ارائه نمایند. برای مثال یک تصویرسازی برای یک کمپین تبلیغاتی از این دست محتواها می‌باشد. یا زمانی را در نظر بگیرید که برای معرفی یک محصول عکاسی انجام می‌شود تا بتواند آنرا در فضاهای مجازی به خوبی نشان دهد و معرفی کند. در این کتابت قصد نداریم تا به ارزش‌گذاری و چند و چون این نوع محتوا بپردازیم درحالیکه خود این موضوع نیاز به مطالعه زیادی دارد.
  • متن و تصویر (محتوای وب محور)
    • وب نوشت: اینگونه محتوا عموماً بر اساس ارائه موضوع خاصی تولید می‌شوند و از داستان برندها، متون مربوط به معرفی، خاطرات و موارد مشابه گرفته تا متونی که به موضوعات کاملاً تخصصی می‌‌پردازند. اصولاً ین نوع محتوا همراه با تصاویر و ویدئو‌ها می‌باشد. نکته‌ی مهم در این نوع محتوا همراهی آن با تصاویر می‌باشد. ضعفی که در خیلی از محتواها دیده می‌شود ناهماهنگی این تصاویر با محتوای متنی ارائه شده است. این نوع محتوا بیشترین مقدار را در اینترنت دارد و پایه اصلی تولید محتوا می‌باشد. به دلیل اینکه این نوع محتوا تولید راحتی دارد به همین دلیل فراد زیادی در آن فعالیت دارند. فراموش نکنیم هر محتوایی، محتوای اثر بخش نیست و صحبت ما محتواهای اثربخش تجاری و برندینگ است. محتوایی که برای ما ایجاد مخاطب بالفعل کند.
    • اینفوگرافی: محتوایی است گرافیکی که مطالب اصلی را به صورت نوشته و همراه با تصاویر و دیاگرام‌ها به نمایش می‌گذارد. با افزایش سطح اطلاعات و خستگی مخاطب از مطالعه مطالب بی‌ارزش، تکراری و بدون اهمیت باعث می‌شود تا مخاطبی که دارای زمان اندک می‌باشد، به این نوع محتوا سریعاً واکنش دهد. این نوع محتوا دارای جذابیت بصری هستند و از هرگونه اطاله کلام به دور هستند و به همین دلیل تاثیر بسیار بالایی دارند. تدوین و تهیه این نوع محتوا نیازمند تسلط کافی تولیدکننده به محتوا می‌باشد.این مسئله باعث می‌شود تا تولید این نوع محتوا کار ساده‌ای نباشد. فراموش نکنیم هر تصویر نوشته‌ای که دارای دیاگرام است، اینفوگرافیک نیست. همانطور که از نام این محتوا مشخص است، محتوایی است برای ارائه اطلاعات به صورت گرافیکی و جذاب. اینفوگرافی‌ها فرآیند درک مفاهیم را برای مخاطب ساده کرده و در عین حال با سرعت بالایی، اطلاعات اصلی را به ذهن مخاطب خود انتقال می‌دهد.
  • پادکست: مبحث پادکست ها از زمان شکل گیری تا زمان حال تغییرات بسیاری داشته است و مفاهیم به کل دچار تغییرات شده است. این نوع محتوا شدیداً رشد داشته است که پیش بینی اولیه در تولید و راه‌اندازی این نوع محتوا نیز همین بود. پادکست‌ها فایل‌های شنیداری هستند که در فضای مجازی منتشر می‌شوند و شنیده می‌شوند. مخاطب امروز به دلیل کم‌حوصلگی نسبت به این نوع محتوا واکنش مناسبی ارائه می دهد و از طرف دیگر به دلیل امکان استفاده از صداهای پس زمینه، این نوع محتوا می‌تواند دارای جذابیت بالایی باشد. امروزه بسیاری از محتواهای آموزشی بر پایه ویدئو یا پادکست تولید می‌شوند. این نوع محتوا ارتباط روانی و عاطفی بهتری با مخاطب برقرار می‌کند. نکته مهم در تولید این نوع محتوا، استفاده از ابزارهای با کیفیت در تولید آنها و همچنین داشتن سناریو و صدای خوش در پادکست است. یک پادکست با محتوای مفید و کارآمد اگر از کیفیت تولید قابل قبولی برخوردار نباشد می‌تواند بی ارزش شود و مورد استفاده در حد انتظار، قرار نگیرد.
  • ویدئو: ویدئوها در تولید خود نیازمند کیفیت های اولیه تولید هستند. اما محتواهایی که به صورت عام و مردمی تولید می‌شوند اصولاً در همان حد هم مورد انتظار و قضاوت قرار می‌گیرد امروزه مخاطبان به دلیل داشتن یک دوربین حداقلی بر روی گوشی‌هایهوشمند خود به طور مداوم در حال تولید اینگونه محتوا هستند. اما محتوای مورد نظر ما، محتوایی است تخصصی که مورد استفاده عام قرار می‌گیرد. این نوع محتوا یا برای ثبت وقایع و اطلاع‌رسانی ها بر پایه شیوه‌های تولید مستند استوار هستند و یا دارای ساختارهای از پیش تعریف شده هستند که با هدف خاصی تولید و تدوین می‌شوند. ویدئوهای تبلیغاتی با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختلف تولید مانند تکنیک بخشی از سبک زندگی، تکنیک احساسی و موارد دیگر تولید می‌شوند. زمانی که پیرامون ویدئو در تولید محتوا صحبت می‌کنند منظور ماا مفهوم عام از انواع تصاویر متحرک است و به طور جزئی به انواع گوناگونی قابل تقسیم هستندکه برخی از آنها عبارتند از:
    • موشن گرافی
    • اسلایدرهای محتوا
    • فیلم های مستند
    • فوتومونتاژ
    • انیمیشن مفهومی، آموزشی و غیره
    • ویدئوها در استودیوهای بسته
    • گزارش‌های تصویری زنده
  • رپورتاژآگهی: این نوع محتوا هرچند جزو ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی غیر مستقیم می‌باشد، اما لازم است تا به عنوان یکی از تکنیک‌های تولید محتوا هم آنرا در نظر گرفت. این نوع محتوا از تکنیک‌های فوق می‌تواند بهره‌برداری کن. در واثقع رپورتاژآگهی نوعی محتوا از انواع گفته شده قبلی است که به طور غیرمستقیم به یک محصول، صفحه وب، شخص، خدمت یا آدرس اجتماعی و … ارجاع می‌دهد. این نوع محتوا به دلیل ماهیت درونی که دارد تاثیر بسیار زیادی در ایجاد و جلب اعتماد مخاطب دارد. تولید این نوع محتوا بسیار دشوار است ولی به دلیل اینکه بسیار ساده و صمیمی نوشته می‌شوند (البته نه همیشه) خیلی راحت و سریع با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هشت =