جوهرهبرند، عصارهبرند، هویتبرند. دهها اصطلاح گیجکنندهی برندسازی!
اینها واژههایی هستند که وقتی در منابع علمی سراغشون رو میگیری کاملاً گیج کننده هستند و اگر در فضاهای اینترنتی و یا شبکههای اجتماعی، به دنبال مفاهیم و درک معانی باشی که دیگه بدتر. این مکتوب رو با زبون خودمانی مینویسم، چون صادقانه بگم، این مبحث و این مشکل رسمیت و غیر رسمیت نمیشناسه و خیلی از افراد علاقهمند به موضوع برند و برندینگ هستند که واقعاً از این شرایط به هم ریخته، شاکی و آشفته هستند. خب! حق دارید آقا. حق دارید خانوم.
شوخی نیست که! در مورد چیزی میگردید که علمش تازه شروع شده و خیلی از مباحثش هنوز به جمعبندی درستی نرسیده. داستان اوزون و عنب و انگوره. هر کسی از ظن خود شد یاره منه. واقعیتی که هست، مباحث برندینگ، مباحثی هستند که بسیار گیجکننده هستند و برخی از مفاهیم به حدی عمیق میشند که خود متخصصان هم ممکنه با هم به نزاع برسند. اما نگران نباشید. هر چه بیشتر مطالعه میکنید، درک بهتری از موضوع خواهید داشت. اما برای کمک به این موارد دورههایی آموزشی تدوین کردهام که به مرور در سایت قرار خواهم داد و امیدوارم راهگشا باشه. معتقدم کسانی که تولید کننده هستند و یا خدمت ارائه میکنند و قصد دارند برند داشته باشند، حتماً باید از یک مشاور بادانش و تجربه استفاده کنند، ولی باید خودشون حتماً به اصول کلی و معانی این حوزه آشنا باشند تا بتوانند به تیمها و مشاوران برندسازی خودشون یاری برسونند و همینطور، نتایج بهتر و مطلوبتری به دست بیاورند. در غیر اینصورت ممکن است هزنههایی بالا انجام بشه و بعد از مدتی متوجه بشید که اصلاً با فضای ذهنی شما هماهنگ نیست و این شکست ممکنه برای همیشه باقی بمونه و نتونید جبران کنید.
اما در این مکتوب قصد دارم خیلی کوتاه در مورد چند واژه اصلی برندینگ توضیح بدم تا راهنمای مناسب و کارآمدی براتون باشه.
عصارهبرند، جوهرهبرند، هویتبرند، Mantra یا مانترا، DNA، هسته Kernel اینها همه یک مفهوم و معنی هستند.هر کدوم از متخصصان و دانشمندای برند سازی یک جور نامگذاری کردند. همهی این واژهها مفهوم یکسانی دارند و اون بخشی از برند هست که در هیچ شرایطی نباید تغییر کنه. بر عکس ارکان یا بخشهای دیگهی برند که ممکنه بر اثر شرایط مختلف تغییرکنه، این بخش کاملاً سخت و ثابت هست و هیچ زمانی نباید تغییرش داد. بنابراین هر مطلبی و در هر جایی میخونید که این واژه ها هست، بدونید در مورد یک موضوع مطالعه میکنید.
عصارهبرند، جوهرهبرند، هویتبرند، Mantra یا مانترا، DNA، هسته Kernel اینها همه یک مفهوم و معنی هستند.
سلام. عالی بود. موفق باشید
درود و سپاس از همراهی شما