برند و برندسازی

ثبت برند ، ‌چرا و چگونه؟

برند برندینگ برند سازی brand branding
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ثبت برند ، چرا و چگونه؟

پاسخ این سوال بیش از آن چیزی که فکر کنید اهمیت دارد. ثبت برند مفهومی است که به شدت در حال رشد بین مالکان کسب و کار و حتی افراد حقیقی است. ثبت برند واژه‌ی درستی نیست. آن چیزی که قابل ثبت است، نام و یا علامت تجاری است. تفاوت اینها را می‌دانید؟

نام تجاری: اسمی است که شما را با آن صدا می‌زنند و انحصاری در آن نیست. مثلاً اسم مارال ممکن است برای خیلی ها و خیلی از کالاها به کار گرفته شود. علاوه بر اینها شرکت‌ها هم به عنوان شخصیت حقوقی ممکن است مارال باشند .

علامت تجاری: آن شکل تجاری است که با آن دیده می‌شوید. افراد حقیقی یا حقوقی، ممکن است دارای علامت تجاری باشند و آنرا در انحصار خود بدانند.

خب! اگر کالایی دارید که نام آکوآ برای آن انتخاب کرده‌اید، یا اگر علامتی برای نمایش زیبا و گرافیکی این اسم طراحی کرده‌اید و یا نام اختصاصی و اختصاری شرکت شما (از هر نوع شرکتی که باشد یا حتی اگر موسسه باشد) باشد، شما نمی‌توانید مانع دیگران شوید تا از اسم و علامت شما استفاده نکنند. این قانون است که هر کسی می‌تواند از هر اسمی – با در نظر گرفتن ممنوعیت‌های قانونی – استفاده نماید. اما با رشد تولید و انقلاب صنعتی در انگلستان و به وجود آمدن علامت‌ها و اسم‌های مختلف در بین تولیدکنندگان، افرادی هم به وجود آمدندکه از طریق تقلب و کپی کردن نام و علامت شرکت‌های بزرگ، در بازار فعالیت می‌کردند و به همین دلیل سازمانی قانونی شکل گرفت که اجازه میداد تا افراد مالکیت و واقعیت خود را در آن احراز کنند و آنرا ثابت کنند. این، باعث می‌شد تا اگر فردی از این نام و علامت ثبت شده استفاده کند، مجرم شناخته شود و موظف به جبران خسارت شود.

این سازمان، وظیفه داشت تا امنیت نام‌های تجاری را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تامین کند. این سازمان هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در کشور ایران هم سازمان مالکیت معنوی به عنوان همین مرجع فعالیت می‌کند. بنابراین اگر احساس می‌کنید که ممکن است از شما کپی برداری شود و یا اگر نسبت به رشد کسب و کار خودتان خوش‌بین هستید، باید به این نکته توجه کنید که هر لحظه، ممکن است مورد سرقت معنوی قرار بگیرید و لازم است تا خود را تحت حمایت قانون مالکیت معنوی در آورید.

آن چیزی که برای شما قابل ثبت است، نام و علامت شماست. این قوانین همانطور که درباره دیگران وجود دارد، درباره شما هم صدق می‌کند. به همین دلیل شدیداً باید دقت کنید و توجه داشته باشید که از علامت‌ها و اسم‌هایی استفاده کنید که بتوانید آنها را ثبت کنید. این موضوع برای کسب و کارهای تولیدی، ریتیل‌ها و شغل‌های خدماتی بزرگ مهم‌تر و حساس‌تر است. در قوانین موجود اگر شما در رسته‌ای مشخص و قانونی فعالیت می‌کنید، اجازه ندارید از اسامس ثبت شده قبلی استفاده کنید و علامت تجاری شما هم نباید با علامت‌های هم رده‌های خودتان و یا علامت‌های مشهور در رده‌های دیگر شباهت داشته باشد، چون ممکن است باعث ایجاد خطا و برداشت غلط در بین مصرف‌کننده‌ها باشد.

بنابراین لازم است تا قبل از هر برنامه تبلیغاتی و معارفه، نسبت به ثبت نام و علامت تجاری خودتان اقدام کنید.

نکته‌ی مهم اینکه، برند با علامت تجاری یکسان نیست. اگر اقدام به خرید یک نام تجاری ثبت شده می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید. برند ترکیبی از اجزا قابل مشاهده مانند علامت تجاری گرافیکی، اجزا شنیداری مانند واژه یا همان نام، شعار سازمان، اجزا غیر قابل مشاهده مانند اعتبار، هویت، شخصیت و غیره است و به همین دلیل شما باید هنگام خرید به همه‌ی اینها توجه کنید.

اگر تصمیم به خرید یک علامت تجاری دارید باید به این نکته ها توجه داشته باشید که شما باید یک برند بدون سابقه یا با سابقه‌ی درخشان را خرید کنید. چون بعد از خرید تمام این سوابق در اختیار شما و مسئولیت شماست.

در واقع یا علامت به فروش می‌رسد یا برند. علامت هزینه‌های مشخصی دارد و شاید تنها چیزی که باعث ارزشمند شدن یک علامت تجاری شود، خاص بودن آن علامت و نامی‌ باشد که مورد استفاده قرار گرفته است و اگر برند باشد، شما با موضوعی بسیار پیچیده و تخصصی روبرو هستید. ارزشگزاری برند کار افرادی است که برند را به خوبی درک کرده و می‌شناسند و توانایی قیمت‌گذاری و ارزشگذاری برای برند را دارند. یک برند با ارزش‌ها، ضعف‌ها، قدرت‌ها، سرمایه‌ها و داشته‌های مادی و حتی بدنامی‌ها و بدهکاریهایش به فروش می‌رسد.

اما ثبت علامت تجاری را باید هوشمندانه و آگاهانه انجام دهید و به همین دلیل لازم است تا این موارد را مورد توجه قرار دهید:

۱- باید قبل از نام‌گذاری حتماً نسبت به قابل ثبت بودن آن مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید. نکته‌ی مهم اینکه ثبت منفصل نیست و به صورت پیوسته در حال انجام است. یعنی همانطور که در حال مطالعه این متن هستید، درخواست‌های ثبت برند از سراسر ایران در حال ارسال به سازمان مالکیت معنوی است. شاید در استعلام و بررسی همین لحظه، یک علامت قابل ثبت باشد اما هفته‌ی آینده به دلیل اینکه قبل از شما، فرد دیگری درخواست داده است، علامت ثبت شده باشد و دیگر امکان ثبت آن نباشد.

۲- حتماً طرح‌های لوگو و علامت تجاری خود را به افرادی بسپارید که زیرساخت‌ها و مبانی برندسازی را بدانند و بتوانند برندهای مشابه و یا همرده شما را بررسی کنید و احتمال خطا در ثبت را برای شما کاهش دهند.

۳- هر فردی که دارای فعالیت قانونی و رسمی است می‌تواند علامت ثبت کند و به همین دلیل اگر دارای مجوز رسمی فعالیت مثل پروانه یا جواز کسب، پروانه بهره‌برداری و موارد مشابه نیستید، نمی‌توانید اقدام کنید

۴- علامت‌های ثبت شده بعد از ثبت هم قابل تغییر هستند. البته فقط در شکل علامت و وضعیت ظاهری و اسم‌ها قابل تغییر نیستند

۵- تا قبل از ثبت علامت تجاری هیچ فعالیت تبلیغاتی نکنید و برای مثال تابلوی معرفی نسازید چون در صورت عدم ثبت قانونی، هزینه‌های شما از دست خواهد رفت

۶- برخی از سازمان‌ها و افراد هستند که برند را به صورت تضمینی ثبت می‌کنند. یعنی اگر برند شما ثبت نشد کل هزینه‌ی پرداخت شده بابت دستمزد و هزینه‌های قانونی شما را بازخواهند گرداند و یا بخش اندکی از آن را برداشت خواهند کرد. این تضمین نشان‌دهنده ثبت قطعی علامت تجاری شما نیست و هیج کسی نمی تواند چنین تعهدی به شما بدهد.

۷- اگر برندی ثبت شده است و شما می‌توانید ثابت کنید که قبل از مالک آن برند ثبت شده، فعالیت داشته اید و به صورت رسمی و قانونی بوده‌اید و از ابتدا قصد توسعه برند خود را داشته‌اید، احتمال اینکه بتوانید آن برند را باطل کنید وجود دارد. هر چند که اینکار زمانبر و پرهزینه است اما برای بعضی از افراد ارزش بالایی دارد.

۸- علامت ها قابلیت ثبت در دسته‌های مختلفی دارد و اینکه در کدام دسته‌ها قابل ثبت است، کار یک فرد متخصص و آگاه است که بتواند دسته‌های ثبتی مختلف را برای شما شناسایی کند. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل اینکه ثبت علامت‌تجاری را خود افراد انجام نمی‌دهند همین مورد باشد. در غیر اینصورت شما خودتان هم می‌توانید نسبت به ثبت اقدام نمائید.

۹- نوع اظهار علامت در موفقیت و احتمال ثبت بسیار موثر است و یکی دیگر از دلایل ثبت برند توسط موسسات و افراد کاربلد همین موضوع است.

۱۰- اگر ثبت علامت شما را فردی به عهده گرفت، باید به این موضوع واقف باشید که نام شما با علامت شما متفاوت است. به همین دلیل ثبت قانونی اسم که به صورت یک نام تایپ شده است، مصونیتی برای شما در برابر دیگران ایجاد نمی‌کند و علامت شما قابل استفاده توسط دیگران است.

۱۱- اگر در آینده قصد صادرات، تبلیغات تلویزیونی و موارد دیگر را داشته باشید، قانوناً عین آن چیزی که ثبت شده است، به نمایش در خواهد آمد و اجازه کوچکترین تغییری در مورد ثبت شده ندارید. خیلی از افراد و مراجعه کنندگان من با ابن مشکل روبرو شده‌اند و هزینه‌های گزافی را از دست داده‌اند.

۱۲- امکان ثبت کلمات غیر فارسی وجود ندارد مگر اینکه دارای کارت بازرگانی باشید. به همین دلیل تلاش بی‌فایده نکنید.

۱۳- حداقل زمان ثبت یک علامت در بهترین حالت ممکن که به تعداد انگشت شمار خ داده است، برابر ۳ ماه است. بنابراین اگر وعده‌ای برای ثبت زیر این بازه زمانی دریافت کرده‌اید، بهتر است در برنامه‌های اجرایی خودتان تجدید نظر کنید.

۱۴- توصیه می‌کنم اگر رنگ سازمانی برای خود دارید و علامت تجاری شما منطقی و علمی است، حتما آنرا به صورت رنگی و با ذکر رنگ‌ها ثبت نمائید و اگر برندی قبلاً ثبت کرده‌اید که این موارد در آن رعایت نشده است، سریعاً برای اصلاح آن اقدام کنید.

برخی از نکات ضروری و اولیه در ثبت علامت تجاری را مرور کردیم. اما برای ثبت برند خود می‌توانید با من در تماس باشید و از توانایی‌ها و تجربیات تیم‌های حقوقی که با من در حال همکاری هستند بهره‌مند شوید. قبل از اینکه درخواست ثبت از طریق من داشته باشید، لطفاً این موارد را آماده کنید. نقص هرکدام از آنها یعنی عدم امکان ثبت.

  • کپی برابر اصل کارت ملی دو طرف
  • کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه
  • کپی مجوز فعالیت رسمی و دارای اعتبار
  • علامت تجاری شما به صورت فایل باکیفیت بالا در اندازه ۸ در ۸ سانتی‌متر به صورت رنگی پرینت شده و فایل اسکن شده
  • کپی برابر اصل آخرین تغییرات (افراد حقوقی)
  • کپی برابر اصل شده آگهی تاسیس (افراد حقیقی)
  • کپی برابر اصل شده برگه رسمی استعلام کد پستی از اداره پست

مدارک مورد نیاز دیگر بعد از عقد قرارداد و شروع کار اعلام خواهد شد. 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =