بازاریابی، فروش و تبلیغات

تبلیغات و سلامت اجتماعی

گردشگری تخصصی
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

تبلیغات در ارتباطات تجاری و غیر تجاری دارای جایگاه و ارزش بالایی است. امروزه بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی برای نمایش ماهیت خود و برای افزایش اثربخشی از ابزار تبلیغات بهره می برند.

بعد تجاری تبلیغات هم مربوط به همان محصولات است که در شبانه روز با حجم بالایی از آنها روبرو هستیم و حتی گاهی از آنها بیزار هستیم. خارج از ماهیت مزاحم بودن تبلیغات که انکار ناپذیر است، باید به یک مسئله نیز توجه کرد.

مسئولیت فرایندهای تبلیغاتی در مقابل سلامت اجتماعی چیست؟

درتولید برنامه های تبلیغاتی تجاریو غیر تجاری از روش های گوناگونی استفاده می شود. دو نوع از این روش ها در سلامت اجتماعی تاثیر فراوانی دارند: تبلیغات با تکنیک احساسات و تبلیغات با تکنیک سبک زندگی (تکه ای از زندگی).

در تبلیغات با بهره گیری از احساسات، مسئول تبلیغات می کوشد تا با درگیر کردن احساسات مخاطب خود، موضوع را در ذهن پایدار کند و به همین دلیل از احساسات اصلی مانند ترس، وحشت، غم و اندوه، نیاز عاطفی به دوست داشتن و موارد دیگر بهره می برد. گاهاً این بهره برداری از احساسات چنان بی رویه می شود که بسیاری از مخاطبان را دچار عوارض پنهان عصبی و روانی می کند و نتیجه نهایی ان بروز ناهنجاری های رفتاری است. برای مثال برای ارائه ارزش اهدای عضو که در سالهای گذشته از رسانه های سراسری و رسمی و بعضاً رسانه های خصوصی، تبلیغات های گسترد ای در این زمینه دیده و شنیده ایم قابل تامل است. برخی از این تبلیغات ها مربوط به اندوه و غم خانواده هایی است که عزیزان خود را از دست داده اند و با اهدای عضو باعث حیات همنوعان خود شده اند. وقتی جامعه با ناراحتی های فراوانی درگیر است و زمانی که مخاطبان در طبقات متفاوت از ظرفیت روانی و عصبی قراردارند، آیا رسیدن به هدف برای این نوع تبلیغ کافی و قانع کننده است که برای رسیدن به آن تاثیرات عمیق منفی بر روحیه جامعه بگذاریم؟ این موارد نه تنها در مباحث تبلیغات بلکه در تولیدات فرهنگی و مستند های اجتماعی نیز مصداق می یابد.

گاهی تولید کنندگان فراموش می کنند که استفاده از عمق احساساتی مانند غم و یا ترس تا چه اندازه میتواند به جامعه آسیب برساند و از سلامت عمومی بکاهد.

در تکنیک های گوشه ای از زندگی، تاثیرات منفی به نوعی دیگر جلوه می کنند. در جامعه ای که دارای رفتارهای گروهی و فردی متفاوتی است و درک از رفتارها وابسته به مسائل زیادی است، گاهی یک تبلیغ با نوع زندگی خاص که فاصله بسیار زیادی با سطح فرهنگی عامه دارد، می تواند دوگانگی های رفتاری ایجاد کند. رفتارهایی بروز خواهد کرد که ممکن است تا جاهایی ایجاد انفاق در خانواده ها شود. این نوع تبلیغات به دلیل ذات تبلیغی خود، آمادگی زیادی دارند تا از سمت جامعه به عنوان الگوهای رفتاری استفاده شوند. همین تاثیرات رسانه است که در جوامع مدرن، به عنوان یک سلاح اقتصادی و سیاسی آنرا در نظر می گیرند و در سالهای گذشته استفاده های فراوانی از انها داشته اند.

به نظر می رسد در تبلیغات و نوع پیام هایی که برای مخاطبان ارسال می شود، باید محتاط باشیم و عمیق تر به آنها فکر کنیم.

 

وقتی جامعه با ناراحتی های فراوانی درگیر است و زمانی که مخاطبان در طبقات متفاوت از ظرفیت روانی و عصبی قراردارند، آیا رسیدن به هدف برای این نوع تبلیغ کافی و قانع کننده است که برای رسیدن به آن تاثیرات عمیق منفی بر روحیه جامعه بگذاریم؟ این موارد نه تنها در مباحث تبلیغات بلکه در تولیدات فرهنگی و مستند های اجتماعی نیز مصداق می یابد.

نوشته های مرتبط

2 نظر در “تبلیغات و سلامت اجتماعی

  1. عالی قشنگ بود

    1. علی‌رضا، ذبحی گفت:

      از همراهیتون سپاسگزارم

پاسخ دادن به وانت تک کابین آراز لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =