بازاریابی، فروش و تبلیغات

بودجه بندی تبلیغات

بودجه بندی تبلیغات
مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بودجه ‌بندی تبلیغات، یک مرحله‌ی سخت و چالش برانگیز

 

بودجه ‌بندی تبلیغات موضوعی است که در زمینه‌ی تبلیغات و فروش خیلی از مواقع چالش برانگیز بوده است. شاید نه به این فرم گفتمان، و بیشتر با بیان سوالاتی این چنین:

چقدر باید هزینه تبلیغات کنیم؟

حالا حدوداً چقدر باید خرج کنیم؟

چقدر پول برای تبلیغاتمون بگذاریم؟

اینگونه سوالات به طور واضح و ریشه‌ای زمان هایی مطرح می‌شود که افراد نگرش درست و آگاهانه نسبت به مباحث تبلیغات ندارند و به همین دلیل با یک موضوع تیره و تاریک روبرو هستند و گویا به ناچار و با زور وارد این حوزه شده‌اند. آنها ناچاراً فهمیده‌اند و به صورت سطحی پذیرفته‌اند که باید تبلیغات کنند. البته نتایجی از تبلیغات دیده‌اند یا شنیده‌اند و در پاسخ این سوال : اصلاً به نظرتون تبلیغات لازم هست؟ یک جواب عمومی می‌دهند: شکی نیست. با این مسئله مشکل نداریم.

اما در واقعیت پاسخ اینگونه سوالات چیست؟ وقتی از تبلیغات صحبت می‌کنیم در منظر اصیل و علمی، در مورد برنامه هایی صحبت می‌کنیم که هدف نهایی آنها افزایش سطح آگاهی مخاطبان و ایجاد ارتباط است تا در کنار موارد دیگری که به آنها ارکان بازاریابی گفته می‌شود، مخاطب را ترغیب به خرید و انجام معامله کنیم.

یک موضوع تبلیغاتی حتی برنامه‌های روابط عمومی و ترویجی دیگر را هم مانند جشنواره‌ها، تبلیغات، حضور در نمایشگاه‌ها و موارد دیگر را همراه با خود دارد. بنابراین در بازار کار و در دنیای واقعی وقتی مخاطبان ما متخصص در تبلیغات نیستند، منظورشان فقط هزینه تبلیغات هایی است که عموماً دارای رسانه‌های شناخته شده مانند رسانه‌های دیجیتال، تبلیغات محیطی و کاغذی هستند. اینجاست که باید به این مورد اشاره کنیم که بودجه بندی تبلیغات در یک سازمان تولیدی و یا یک فروشگاه و یا در یک شبکه‌ی توزیع محدود و یا حتی گسترده شامل مسائل زیادی است که روابط عمومی را هم پوشش خواهد داشت. حال چطور باید این بودجه را محاسبه کرد. در این شرایط است که تکنیک‌های مشخصی مورد استفاده قرار م‌ی‌گیرد اما هیچکدام از این تکنیک‌ها مطلق و قطعی نیستند و اگر ادعا کنیم که می‌توانیم بودجه‌های تبلیغات را دقیق محاسبه کنیم، اصلا واقعی نیست.

در واقع در مبحث بودجه‌بندی تبلیغات مواردی مورد تحلیل قرار می گیرند که شامل این موارد هستند:

  1. آیا هزینه‌ای که برای تبلیغات می‌شود و در نظر گرفته می‌شود در نوع شغل بزگشت دارد؟
  2. آیا میزان بازخورد و اثربخشی تبلیغات و دستیابی به اهداف بر اساس مبالغ تبلیغات در نظر گرفته شده انطباق دارد؟
  3. حجم بودجه‌ی که در نظر گرفته می‌شود منطبق با زمان‌بندی و طول مدت اجرای تبیغات.
  4. میزان بودجه برای تدوین برنامه‌های تبلیغاتی و انطباق آن با حجم جامعه هدف.

اما اصولا بودجه‌های تبلیغاتی بر اساس این روش‌ها مشخص می‌شوند:

  1. بودجه بندی بر اساس برنامه‌های تنظیم شده و هزینه‌های مشخص
  2. بودجه بندی بر اساس هزینه‌های تبلیغاتی رقبا
  3. بودجه بندی بر اساس درصدی از فروش

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =