برند و برندسازی

برند گوچی، از آغاز تا به امروز

برند گوچی / گوچی / فشن / مد / کیف دستی
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برند گوچی ، از آن دسته برندهایی است، که هرگاه صحبت از لاکچری بودن و گران قیمت‌ها به وسط بیاید، حتماً اسمش را می‌شنوید.

یک برند که با هویت ما برتر هستیم مشتریانش گره خورده است و هویت موجود و یا گم شده خیلی‌ها در خواستگاه برتر بودن و ثروتمند بودن با این برند همراه است. چرا در مورد گوچی نوشتم:

برندها در تصور عموم برای گرانتر فروختن ایجاد شده‌اند که البته تصوری سنتی است. شاید در گذشته این جمله واقعیت داشت ولی در دنیای برندینگ امروزی لزوماً برندسازی برای فروش با قیمت بالاتر نیست. شاید بتوانیم بگوئیم، برندسازی امروز بیشتر متمرکز بر حفظ فاصله با رقبای موجود در بازار و ایجاد وفاداری پایدار از طرف مشتریان مشخص است. برند گوچی برندی است که به مرور خود را بین لاکچری را ثابت کرد و امروز اگر قیمت بالایی برای محصولاتش دارد، به خاطر جایگاه ویژه ای است که ایجاد کرده است.

تداوم در ارائه محصولات با ویژگی‌های مشخص و انجام تعهدات و وعده‌ها به طور دائم و پیوسته باعث شده تا این برند جایگاه ارزشمند امروز را برای خود به دست آورد.

برند گوچی توسط گوچیو گوچی در سن ۴۰ سالگی و در سال ۱۹۲۱ پایه‌گذاری شد. فلورانس خواستگاه فرزندی خلف و پرتلاش در صنعت مد ایتالیا شد. دبل G موجود در نماد این شرکت هم ابتدای نام و فامیل بنیانگزار این برند است. البته این لوگو در ابتدا وجود نداشت و بعد از درگذشت بنیانگذار گوچی و توسط فرزندانش در سال ۱۹۶۰ طراحی شد که به احترام نام بنیانگذار آن است. در انتخاب نام لزوماً به دنبال ایجاد یک معجزه، یک حقیقت پیچیده و یا یک شگفتی نبوده است. گوچی مستقیماً می‌رود سراغ اصل مطلب. یعنی رویارویی با خواسته‌ها و نیازهای مشتری و دست‌یابی به رویاهای شخصی.

برند گوچی
برند گوچی / gucci

برند گوچی، از آغاز تا به امروز

گوچی هرچند که در ایتالیا کار خودش را آغاز کرد و این کشور سابقه و ادعای طولانی در فشن و مد داشت، ولی الهام اولیه گوچی از فعالیت افراد دیگر در کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه به وجود آمده بود. او کارش را با تولید چمدان و کیف های دستی جذاب و با کیفیت شروع کرد. جذابیت داستان این برند اینجاست: گوچی قبلاً هیچ فعالیتی در زمینه تولید چمدان و کیف انجام نداده بود ولی به خاطر شغلی که داشت و علاقه‌اش به لوازم شخصی افراد مشهور و دیدن آنها متوجه نیاز مشتریان شد. او خوب دیدن را بلد بود. گوچی یک اپراتور آسانسور در هتل ساووی لندن بود. اپراتور آسانسور کسی بود که لوازم مسافران را در آسانسور می‌گذاشت و مهمان را تا اتاقش راهنمایی و همراهی می‌کرد و لوازم او را برایش به اتاق می‌برد. گوچی، افراد مشهوری مانند چرچیل و مریلین مونرو را همراهی کرده بود و وسایل شخصی آنها را دیده بود.

برند گوچی به جایگاهی رسیده است که Chainz یکی از رپرهای معروف بین المللی می‌گوید:

وقتی من بمیرم ، مرا در فروشگاه گوچی دفن کنید.

اولین محصول تولیدی این برند، کیف‌های چرمی بود با قابلیت جدا شدن بود که به زین اسب‌ها وصل میشد. گوچی این محصول را اختصاصاً برای اسب‌سواران ایتالیایی تولید کرد و جامعه‌ی هدفش را معلوم کرده بود. برند گوچی در مسیر توسعه، اولین شعبه خود را در سال ۱۹۵۳ و در شهر نیویورک افتتاح کرد که گوچی در همان سال درگذشت. بعد از او پسرانش مسیر را ادامه دادند و گام‌های بزرگی برای توسعه برند گوچی برداشتند. آنها هدف خود را بازیگران مشهور هالیوود در نظر گرفتند و برند گوچی را در بین آنها به شکلی قدرتمند و پیوسته تبلیغ کردند.

برند گوچی / اولین شعبه گوچی در نیویورک 1953
کمپین گوچی با حضور گریس کلی در شالوده فلور ، در کنار نوه اش ، شارلوت کازیراگی ، که با طراحی جدید همراه است.

کیف تولید شده با نام Huco Gucci توسط الیزابت تیلور استفاده شد. Grace Kelly ملکه موناکو برای اولین مرتبه درخواست کرد تا روسری چاپ شده برایش تولید شود. فلورا اولین چاپ روی روسری بود که توسط رودولفو گوچی، یکی از پسران گوچی انجام شد.

در دهه ۱۹۴۰ ایتالیا در کنترل و سلطنت فاشیستی بنیتو موسولینی قرار داشت که باعث شده بود تا چرم به سختی در دسترس باشد و به همین دلیل گوچی اکثر محصولاتش را با استفاده از ابریشم تولید کرد و در این دهه محصولات چرم گوچی بسیار محدود بود. در همین سالها برای اولین بار کیف‌های با دسته بامبو و بافت حصیری ارائه شد.

آوازه این برند به طور پیوسته در حال رشد بود تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ رسوائی های پیوسته ای از اعضای خانواده گوچی باعث شد تا این برند در مطبوعات زبانزد شود و نهایتا تا مرز ورشکستگی پیش رود. در سال ۱۹۹۴ با حضور تام فورد به عنوان مدیر خلاق در بخش فروش این برند، شرایط مجدداً‌ تغییر کرد و در طی ۵ سال فروش این برند ۹۰ درصد افزایش یافت. یکی از اتفاق‌های عجیب و فراموش‌نشدنی صنعت مد جهان، کشته شدن Maurizio Gucci در لابی مرکز تجاری گوچی است که باعث شد این برند یک دوره سختی را پشت سر بگذارد. مائوریزیو شخصیتی است فعال که توانسته بود در سطح سیاسی به موفقیت‌های خوبی برسد و استخدام تام فورد برای رشد گوچی، ار تصمیمات هوشمندانه و موثر او بود. با روی کار آمدن مائوریزیو نیمی از سهام گوچی به شرکت بحرینی به نام اینوست کروپ واگذار شده بود که با اختلافات زیاد و به سختی توانست از شراکت با این شرکت خارج شود و برند گوچی را مجددا در اختیار بگیرد. بعد از کشته شدن وی توسط همسرش، تام فورد وارث گوچی شد و او هم در سالهای برند برند خودش را بنیان گذاشت و از گوچی جدا شد. در سال ۱۹۹۸ محصولات جین این برند با جیب‌های معروفش در لیست گینس به عنوان گرانترین شلوارهای جین ثبت شد.  از سال ۲۰۰۵ گوچی عضو یونیسف می‌شود و بخشی از درآمدهای خود را برای کمک به تامین آب آشامیدنی و آموزش و پرورش کودکان جهان سوم به این سازمان بین‌المللی می‌پردازد. فرآیند رشد ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ فریدا جیانینی به جای تام فورد به عنوان مدیر خلاق وارد مجموعه گوچی شد و گوچی مسیر برندسازی خود را شروع کرد. از این سال به بعد رفتارهای گوچی منظم شده و مراحل برندسازی را طی می کند.

برند گوچی در سال ۲۰۱۷ اولین برندی است که در Westminster Abbey لندن،  میزبان نمایش مد در جهان می‌شود.

الساندرو میشل مدیر هنری برند گوچی در حال حاضر است و توانسته است طراحی های خلاقانه و خوبی را ایجاد کند. برند گوچی با موفقیت‌ها و تلاشهایی که انجام داد، امروز به عنوان یکی از موثرترین عوامل در شهرت ایتالیا و برندسازی این کشور به حساب می‌آید.

گوچی در حال حاضر در کره، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، انگلیس و چند کشور دیگر شعبه‌ها و مراکز مد فعال دارد. گوجی در زمینه  تولید کیف چرمی، عطر و ادکلن،‌چمدان، ساعت، جواهرات، وسایل ورزشی، کراوات و عینک فعالیت می‌کند. سرگذشت این برند بسیار آموزنده است و برای کسانی که در زمینه مد و فشن کار می‌کنند نکات آموزشی بسیار مفید و ارزشمندی دارد.

برند گوچی / بنیانگذار گوچی
برند گوچی / بنیانگزار گوچی و خانواده اش
برند گوچی

یکی از برنامه های تبلغیغاتی برند گوچی در راستای حفاظت از حیوانات و در مسیر مسئولیت‌های اجتماعی برند

Advertising Agency: DDB, Oslo, Norway
Copywriter: Tone Garmann
Art Director: Jens Petter Wærnes
Account Supervisor: Roald Ankerstad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =