یادداشت‌های من

استاندارد ایزو ۹۰۰۱؛تبلیغ یا نیاز سازمان

مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه

علی رغم گذشت سالهای زیادی از زمان شکل گیری استانداردهای مدیریت کیفیت یا همان ISO 9001 و هم خانواده های این نوع استانداردها، متاسفانه هنوز نگرش منطقی و درستی نسبت به استاندارد مدیریت کیفیت در بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایرانی وجود ندارد.

در مباحث مختلف اعلام کردم که سازمان ها ناگزیر از مرحله رسمیت در طول عمر خود هستند و از طرف دیگر یک سازمان با مدیریت هویت اصلی خود را پیدا خواهد کرد. یک مدیر نیازمند برنامه ریزی و هدایت درست منابع سازمان است. ابزارهای زیادی برای برنامه ریزی و هدایت سازمان ها و همچنین تامین عنصر رسمیت در ساختار سازمان ها هستند. مدیری که در مباحث مدیریت آموزش های کافی ندیده است و زمان کافی هم برای کسب اینگونه دانش ها به صورت علمی و تخصصی ندارد-البته امری طبیعی و درست است!- نیازمند است تا راهکاری موثر و سریع را به کار گیرد.

استانداردهای مدیریت کیفیت، ابزارهایی هستند که موارد کلیدی و پایه در مدیریت را با در نظر گرفتن عنصر اصلی کیفیت ارائه می کنند. کدیران سازمان ها باید بپذیرند که دریافت استانداردهای مدیریت کیفیت جنبه تبلیغاتی ندارد بلکه یک نیاز اساسی برای هدایت درست و کارآمد سازمانشان است. هنوز هم مواردی را می بینم که استانداردهای مدیریت کیفیت را دریافت کرده اند -بماند که از کجا و چطور!- ولی هیچگونه اعتقادی به ارزش و هویت آن ندارند و در سازمانشان حتی ۱۰درصد هم موارد اجرایی استاندارد ندارند. استاندارد مدیریت کیفیت مواردی مانند هدف گذاری، برنامه ریزی، نحوه ارتباط با ذی نفعان داخلی و خارجی، نحوه گزینش منابع انسانی کارآمد، اندازه گیری میزان اثربخشی روندهای اجرایی داخلی، رسیدگی به شکایات و ارتباط با مشتریان و بسیاری موارد دیگر را درنظر می گیرد و برای آنها برنامه های کارآمد و موثر را ارائه می کند. عمل کردن واقعی و منطقی به دستورالعمل هایی که در چارچوب های استانداردهای ایزو تدوین می شوند، تصمیم گیری های شهودی را تا حد زیادی کاهش داده و جنبه های عینی و واقعی را در سازمان ها رشد می دهد.

بی انصافی است که چنین ابزار ارزشمند و دارای پشتوانه بین المللی را در سازمان های خود، بازیچه قرار دهیم و با بی توجهی تمام از آن بهره برداری تجاری و کذب گونه داشته باشیم. هنوز بسیاری از مصرف کنندگان نمی دانند که وجود استانداردهای ایزو در یک سازمان ارتباطی به میزان انطباق تولیدات با استانداردهای فنی تولید ندارد و بیشتر جنبه نظارت و اطمینان از انجام برنامه های مدیریت برای دستیابی به کیفیت مطلوب است.

نوشته های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + سه =